„Év múlik, évet ér…”
A téli szünet után a gyerekek sok élménnyel érkeztek óvodába. Örömmel üdvözölték barátaikat újra, elmesélték hogyan töltötték az ünnepeket, milyen ajándékok várták őket a karácsonyfa alatt.
Az óvodában az új évet versekkel, dalokkal köszöntöttük, ami segíthette megérteni azt a kifejezést, hogy mit jelent egy „esztendő”, mi az az „év”. Ezek a fogalmak még megfoghatatlanok a gyerekek számára, az időérzékük még kialakulatlan. Legtöbb esetben a tevékenységek egymást követő sorrendjéből következtetnek az idő múlására. Látványos és megfogható tapasztalatokat az évszakok változásának megfigyelésénél szerezhettek. Érzékeltettük ezt mesével, beszélgetéssel, játékos tevékenykedtetéssel. Így készültek az évszakórák, az évszakkockák, kifestők, ehhez kapcsolódtak a mondókák, kiszámolók, fejtörők. Megismerték és felidézték az évszakok jellemzőit, felismerték és azonosították a különbségeit, megfigyelhették az évszakok változásainak hatását a környezetre. Megismerkedtek a hónapok neveivel, és már többen tudják melyik hónapban, milyen évszakban születettek.
Gyakoroltuk a hét napjait mondókákkal, mozgással, közös hetirend tervezéssel. A gyerekekkel együtt terveztük meg a heti feladatokat napokra lebontva. A napszakok felismerését cselekvéshez kapcsolódva érzékelték a legjobban. (Egy nap története, eljátszása.) A megértést többféle mozgásos ismeretszerzés mellett képek időbeli sorba rendezése, kiegészítése, lejátszása is segítette.
A téli évszak jellemzőit és szépségeit közvetlen tapasztalatszerzéssel fedezhették fel a gyerekek. Figyelemmel kísérték naponta az időjárást, és a megfelelő kifejezéssel jellemezték. Voltak nagyon hideg, zúzmarás, enyhébb, esős, szeles, szélcsendes napok. A legnagyobb örömöt az egész udvart beborító vastag hótakaró nyújtotta. A gyerekek sokat ügyesedtek, amikor az óvoda udvarán szánkózhattak, hógolyózhattak, alacsonyabb-magasabb, kövérebb-soványabb, viccesebb hóembereket építhettek. Érezhették a hó hidegét, nedvességét, lágyságát, keménységét, csúszósságát, olvadását. A legkedvesebb élményeikről és a téli természet szépségeiről festmények is készültek. Már valamennyien tudják, hogy a hideg ellen az ember hogyan védekezik. A téli öltözködés sorrendjét naponta gyakorolják a gyerekek minden levegőzés előtt, emellett szívesen öltöztetik a babákat is és játszanak öltözőversenyt egymással.
Izgalommal és jó ötletekkel készülünk a farsangra.